logo
Search
Close this search box.
جراحی ترمیمی سینه

جراحی ترمیم سینه پس از سرطان سینه

جراحی ترمیم سینه پروسه ای است که در آن ظاهر سینه پس از ماستکتومی بازسازی می گردد. ماستکتومی خود جراحی است که در آن بافت سینه از وجود غدد سرطانی پاکسازی می گردد. در جراحی ماستکتومی ممکن است به منظور درمان و یا پیشگیری از پیشرفت سلول های سرطانی، بخش یا تمام بافت سینه خارج گردد.

یکی از روش های ترمیم سینه، استفاده از ایمپلنت ها و پروتزهای سینه می باشد. پروتزهای سینه ایمپلنت هایی هستند که با سیلیکون و آب نمک پر شده اند. جراحی ترمیم سینه یکی از جراحی های بسیار پیچیده و حساس بوده و می بایست حتماً توسط جراح متخصص صورت پذیرد. این جراحی می تواند بلافاصله پس از ماستوکتومی انجام شده و یا به زمان دیگری موکول گردد.

جراحی ترمیم سینه معمولاً شامل یک یا دو مرحله می شود. اگر ترمیم بلافاصله پس از جراحی برداشت سینه انجام نشده است، بیمار معمولا باید حدود دو الی سه‌سال پس از جراحی اول برداشت سینه جهت شروع جراحی های ترمیمی صبر نماید.

آمادگی برای جراحی ترمیم سینه

پیش از انجام جراحی ترمیم سینه یا ماستکتومی، پیشنهاد می شود با جراح متخصص خود ملاقات داشته باشید. جلسات مشاوره می توانند کمک شایانی در تفهیم نتیجه واقعگرایانه جراحی و عوارض جانبی آن نمایند. ظاهر سینه ها، وضعیت سلامتی و نوع درمانی که برای بهبود بیماری سرطان انتخاب شده است در جلسات مشاوره مورد بررسی قرار می گیرند. همچنین جراح شما اطلاعاتی در مورد نحوه بیهوشی، محل انجام جراحی و تکنیکی که برای جراحی برگزیده است، با شما درمیان می گذارد.

سایز پروتز سینه از دیگر مواردی است که در جلسات مشاوره مورد بحث قرار می گیرد. پیش از جراحی از دستورالعمل آمادگی که جراحی در اختیار شما قرار می دهد، تبعیت نمایید. قطع داروهایی که انعقاد خون را با مشکل مواجه می کنند، ترک کردن مصرف سیگار و انجام برخی آزمایشات مورد نیاز از جمله مواردی هستند که در دستورالعمل های پیش از جراحی ترمیم سینه گنجانده شوند.

آیا باید جراحی ترمیمی سینه را انجام دهیم؟

تصمیم گرفتن برای این که این جراحی انجام شود یا خیر کاملا شخصی است و به خود شخص بستگی دارد. خیلی از افراد بعد از اینکه با انجام ماستکتومی سینه های خود را از دست میدهند دچار ناراحتی، اعتماد به نفس پایین و در مواقع زیادی اضطراب خواهند شد. به همین علت اشخاص زیادی بعد از انجام ماستکتومی تصمیم می گیرند تا این جراحی را انجام دهند.

بعد از اینکه تصمیم به انجام این جراحی گرفتید، نکاتی وجود دارد که لازم است به آن ها توجه کنید:

  • چه نوع جراحی باید انجام شود؟
  • آیا این جراحی باید بر روی هر دوی دو سینه ها صورت بگیرد یا خیر؟
  •  چه زمانی باید جراحی را انجام دهیم؟

جراحی ترمیمی سینه چه مزایایی دارد؟

انجام این جراحی چه مزایایی دارد که تعدادی از افراد به سراغ آن می روند؟

انجام دادن این جراحی می تواند سبب بهبود اعتماد به نفس شخص بیمار بعد از انجام عمل سختی مانند ماستکتومی شود و همچنین باعث می شود که افراد نسبت به تناسب بدن خود و لباس هایی که می پوشند احساس بهتری داشته باشند.

کدام روش جراحی ترمیمی سینه برای ما مناسب است؟

برای اینکه بتوانید تصمیم بگیرید که جراحی ترمیمی سینه های خود را از کدام روش انجام دهید بهتر است نکاتی قبیل موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. جراحی ماستکتومی خود را به چه روشی انجام داده اید و چه مقدار از بافت سینه های شما باقی مانده است؟
  2. جراحی ترمیمی سینه شما احتیاج به روش درمانی برای سرطان سینه دارد یا خیر
  3. شیوه زندگی ، سن و سلامت کلی بدن شما
  4. سابقه جراحی سینه در گذشته
  5. هدف بیمار از انجام جراحی ترمیمی سینه

بازسازی سینه بعد از سرطان

بهتر است در مورد جراحی ترمیم سینه تصورات واقع گرایانه ای داشته باشید. بازسازی سینه بعد از سرطان می تواند کمک بزرگی به افزایش اعتماد به نفس بیماران نماید. اما فراموش نکنید که این جراحی نمی تواند حس نرمال اولیه را به شما باز گرداند.

جراحی ترمیم سینه چه کارهایی می تواند انجام دهد؟

  • سینه های شما را به صورت منظم بازسازی می نماید.
  • موجب بهبود تقارن سینه های شما می شود. در نتیجه شما می توانید لباس های خود را با اعتماد به نفس بیش تری بر تن نمایید.
  • با انجام جراحی ترمیم سینه، دیگر نیازی به استفاده از پدهای بزرگ کننده سینه در لباستان ندارید.
  • ظاهر اندام شما را بهبود می بخشد.
  • کمک می کند تا خاطرات آزردهنده از دوران بیماری خود را به فراموشی بسپارید. 

عوارض جانبی جراحی ترمیم سینه

جراحی ترمیم سینه به وسیله قرار دادن پروتز سینه ممکن است شامل خطرات و عوارض ذیل باشد. اما گفتنیست در صورتیکه این جراحی توسط جراح متخصص صورت پذیرد، عوارض احتمالی آن به حداقل میزان خود می رسد. ناهماهنگی در ظاهر دو سینه (آسیمتری)

  • درد سینه
  • خراب شدن و یا دفرمه شدن پروتز سینه
  • روند کند بهبود زخم های جراحی
  • مثبت نبودن نتیجه جراحی به گونه ای که جراحی ترمیمی برای در آوردن و جایگزین کردن پروتز سینه لازم باشد.
  • تغییر در حس سینه
  • عفونت
  • خونریزی
  • بافت اسکاری که ظاهر سینه ها را به صورت غیر طبیعی تغییر دهد.
  • عوارض بیهوشی
  • در موارد بسیار نادر (در هر سی هزار پروتزی که گذاشته می شود یک نفر) به لنفوم پستان مبتلا شود. علائم این عارضه به صورت بزرگ شدن یک طرفه یا دو طرفه سینه می باشد. درمان این نوع از سرطان بسیار راحت می باشد. در صورتیکه پیگیری های به موقع صورت پذیرد، جراح متخصص پروتز سینه را به همراه بافت های آسیب دیده خارج می نماید.

علت انجام جراحی ترمیمی سینه

زنانی که تحت درمان سرطان سینه قرار می گیرند می توانند از جراحی های بازسازی یا ترمیمی سینه برای بهبود ظاهر سینه ها بهره گیرند. زمانی که بهترین و مناسب ترین تکنیک جراحی ترمیمی برای بیمار انتخاب گردد، سلامت و وضعیت فیزیکی بیمار بررسی می گردد و ترجیحات بیمار در نظر گرفته می شود. با پزشک جراح خود درباره گزینه های درمانی مختلف صحبت کنید و تحقیقات لازم را قبل از این جراحی انجام دهید.

انتخاب نوع جراحی بازسازی سینه

جراح بر اساس موارد زیر بهترین و مناسب ترین گزینه درمانی را انتخاب می کند:

  • سلامت کلی بیمار ( برای مثال مصرف دخانیات و یا برخی بیماری ها می تواند بر روند بهبود بیماری تاثیر بگذارد و این موارد باید بررسی گردند. )
  • سایز و محل ایجاد تومور سرطانی سایز سینه بیمار
  • میزان گستردگی جراحی سرطان سینه
  • نیاز به روش های درمانی دیگر علاوه بر جراحی
  • میزان بافت در دسترس ( برای مثال زنانی که بسیار لاغر هستند بافت کافی برای سینه ندارند و نمی توان از این بافت برای جراحی ترمیمی سینه کمک گرفت.)
  • نیاز به جراحی ترمیمی سینه در یک یا هر دو سینه
  • متقارن بودن سینه ها
  • تحت پوشش بودن بیمه برای هزینه های جراحی و هزینه های مرتبط با آن

جراح پرونده پزشکی بیمار را کاملاً بررسی می کند و از سوی دیگر سلامت بیمار بررسی می گردد. گزینه درمانی متناسب با سن، سلامت کلی، شکل بدن، سبک زندگی، اهداف و دیگر فاکتورها انتخاب می گردد. بیمار باید با جراح درباره ترجیحات و اولویت های خود صحبت کند و تمامی نگرانی های خود را با پزشک در میان بگذارد. پزشک تمامی محدودیت ها، ریسک ها و مزایای روش ها را به بیمار توضیح می دهد.

انواع روش های جراحی ترمیمی سینه

انواع مختلفی از جراحی ترمیمی برای سینه وجود دارد و گاهی اوقات پروسه ترمیم محدود به یک جراحی نمی شود و نیازمند جراحی های مختلفی است. بیمار زمانی که کاملاً اطلاعات لازم را کسب کرد باید برای انجام دادن و یا ندادن این جراحی تصمیم بگیرد. دو نوع جراحی اصلی برای بازسازی شکل سینه ها وجود دارد:

  • استفاده از سیلیکون یا محلول نمک به عنوان ایمپلنت یا پروتز سینه
  • استفاده از بافت بدن خود بیمار که با نام جراحی فلپ شناخته می شود.

گاهی اوقات ایمپلنت و جراحی فلپ به طور همزمان انجام می گیرد و به بازسازی سینه کمک می کند.

علاوه بر این، جراحی انتقال چربی و انجام تاتوی نوک سینه ها برای طبیعی تر به نظر رسیدن سینه ها انجام می گیرد. البته نوک سینه هیچ احساسی ندارد.

دوره نقاهت جراحی ترمیمی سینه چقدر است؟

در اکثر مواقع بیماران می توانند بعد از گذشت ۶ تا ۸ هفته به فعالیت های عادی خود بازگردند و آن ها را انجام دهند. اگر ایمپلنتی که در طول جراحی استفاده می شود بدون فلپ باشد ممکن استن که طول این دوره نیز کاهش پیدا کند و کوتاه تر باشد. نکاتی که بهتر است در دوره بهبودی مد نظر داشته باشید: برخی از شیوه های خاص جراحی های ترمیمی سینه احساسات طبیعی نوک سینه ها را به شما باز نمیگردانند، اما در انواع دیگری ممکن است که به مرور زمان این احساسات به سینه های شما بازگردند.

جراحی ترمیمی بعد از لامپکتومی یا ماستکتومی جزئی

اکثر زنانی که تحت جراحی لامپکتومی یا ماستکتومی جزئی قرار می گیرند نیازی به جراحی بازسازی یا ترمیمی ندارند. با این حال در برخی موارد بافت سینه در اثر سرطان دفرمه می شود. برای مثال در مواردی که سینه ها کوچک هستند و تومور بسیار بزرگ است. در این موارد برای بیمار از پروتز های کوچک استفاده می شود و یا با انتقال چربی می توان به بهبود ظاهر سینه ها منجر شد.

آیا جراحی ترمیمی سینه نوعی عمل زیبایی است؟

خیر. از آنجایی که این عمل به منظور ترمیم سینه ها بعد از ماستکتومی صورت می گیرد، به عنوان عملی درمانی شناخته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط