ژنیکوماستی

بزرگ شدن بافت سینه در پسران و مردان را اصطلاحا ژنیکوماستی می نامند. این اختلال به دلیل بر هم خوردن تعادل و توازن هورمون های استروزن و تستوسترون اتفاق می افتد.

ژنیکوماستی می تواند در یکی از سینه ها و یا هر دو مشاهده شود. در واقع، ژنیکوماستی اختلال جدی نیست و بسیاری از پسران در سنین بلوغ با این مورد مواجه خواهند شد. در برخی موارد، بزرگ شدن سینه خود به خود بهبود می یابد. اما در صورت عدم بهبودی، معمولا انجام جراحی توصیه می شود.

در بدن مردان هورمونی به نام تستوسترون تولید می شود، که مسئول رشد جنسی در دوران بلوغ می باشد. اما هورمون استروژن که مسئول رشد جنسی زنانه است، در بدن مردان تولید می شود.

تولید هورمون تستوسترون بعد از بلوغ و با افزایش سن، کمتر می شود و نظم و توازن هورمونی بر هم خواهد خورد. افزایش تولید هورمون استروژن باعث بزرگ و ملتهب شدن بافت سینه در آقایان خواهد شد.

علائم ژنیکوماستی

برخی علائم و نشانه های ژنیکوماستی عبارت است از:

• متورم شدن سینه
  • سفت شدن سینه

در صورت مشاهده:

• التهاب
  • سفتی
  • ترشح از نوک سینه (یکی از سینه ها و یا هر دو)

حتما به پزشک مراجعه کنید.

علت ژنیکوماستی

ژنیکوماستی، با کاهش میزان هورمون تستوسترون تشدید می یابد. علت این کاهش می تواند به دلیل افزایش سطح استروژن و یا مسدود شدن تستوسترون باشد. برخی عواملی که باعث برهم خوردن تعادل هورمونی می شوند، عبارتند از:

• تغییرات طبیعی هورمون ها

هورمون های استروژن و پروژسترون، بر مشخصات جنسی زنان و مردان تاثیر می گذارند. تستوسترون مسئول کنترل حجم و توده عضلانی و رشد مو در مردان، و استروژن مسئول کنترل رشد سینه ها در مردان می باشد.

بعد از تولد. بعد از تولد، نوزاد هم چنان تحت تاثیر استروژن دریافتی از سوی مادر می باشد. تقریبا می توان گفت نیمی از نوزادان پسر با این مورد به دنیا می آیند، اما بعد از گذشت دو تا سه هفته از تولد، شاهد بهبود علائم خواهیم بود.

در دوران بلوغ. در این دوران، بیشترین میزان تغییرات هورمونی را شاهد هستیم، که معمولا شش ماه تا دو سال بعد از وارد شدن فرد به دوران بلوغ، بهبود می یابد.

• مصرف دارو

مصرف برخی داروها می تواند منجر به بروز ژنیکوماستی شود، مانند:

• داروهای آنتی آندروژن، که در درمان بزرگی و یا سرطان پروستات تجویز می شوند
  • داروهای ایدز
  • داروهای ضد اضطراب مانند دیازپام
  • داروهای ضد افسردگی
  • آنتی بیوتیک ها
  • درمان سرطان مانند شیمی درمانی
  • برخی اختلالات مرتبط با سلامت بدنی

دکتر مهدی آریانا دارای بورد تخصصی جراحی – فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان (زیبایی-درمانی- بازسازی) می باشند. راه های برقراری ارتباط با ایشان:

برخی اختلالات با تاثیر بر روی هورمون ها، باعث برهم خوردن نظم آن ها و بروز ژنیکوماستی می شوند، مواردی مانند:

• افزایش سن. معمولا با افزایش سن شاهد بر هم خوردن نظم هوررمون ها و بروز ژنیکوماستی به خصوص در مردان چاق هستیم.
  • تومورها. برخی تومورها مانند غدد آدرنال و غده هیپوفیز می تواند باعث تغییر در تولید هورمون های زنانه و مردانه شود.
  • پرکاری تیروئید. در این اختلال، هورمون تیروکسین به میزان بالایی از غده تیروئید ترشح می شود.
  • نارسایی کلیوی. حدود نیمی از بیمارانی که دیالیز می شوند، به دلیل تغییرات هورمونی از بزرگ شدن سینه های خود شکایت می کنند.
  • نارسایی کبد و سیروز.

آیا راهی برای پیشگیری از بزرگ شدن سینه در آقایان وجود دارد؟

رعایت یک سری نکات، احتمال بزرگ شدن سینه در آقایان را کاهش می دهد، که عبارت است از:

• عدم مصرف داروهای غیر قانونی
  • دوری از مصرف الکل تا حد امکان
  • بررسی داروهای مصرفی و مشورت با پزشک

تشخیص ژنیکوماستی

جهت تشخیص بزرگ شدن سینه در آقایان، ابتدا پزشک به بررسی سوابق پزشکی بیمار و داروهای مصرفی می پردازد. معاینه فیزیکی سینه و بررسی بافت سینه نیز به تشخیص قطعی کمک می کند. آزمایش خون و ماموگرافی نیز معمولا از سوی پزشک تجویز می شود.

سی تی اسکن، MRI، اولتراسوند بیضه ای و بیوپسی از بافت، از دیگر تست های تشخیصی هستند.

برخی شرایطی که می توانند منجر به بروز علائم مشابه شوند:

هدف از معاینه این است که پزشک از این موضوع اطمینان یابد که التهاب سینه به دلیل ژنیکوماستی است، و یا دلایل دیگری دارد. برخی شرایطی که منجر به بروز علائم مشابه ژنیکوماستی می شوند، عبارتند از:

• وجود چربی در بافت سینه
  • سرطان سینه
  • آبسه سینه،که همان عفونت در بافت سینه می باشد.

درمان ژنیکوماستی

همان طور که قبلا نیز اشاره شد، در بیشتر موارد، ژنیکوماستی خود به خود و بدون نیاز به اقدامات درمانی بهبود می یابد. با این حال، در صورتی که اختلالاتی مانند سوء تغذیه و یا سیروز کبدی علت بزرگ شدن و التهاب سینه باشد، باید نسبت به درمان اقدام شود.

در صورتی که مصرف دارو منجر به بروز ژنیکوماستی شده باشد، مصرف آن دارو باید قطع و داوری جدیدی جایگزین شود.

به طور کل، در صورت بروز درد و ناراحی و عدم بهبود علائم، بایستی اقدامات درمانی آغاز شود.

• مصرف دارو

داروهایی مانند تاموکسیفن و رالوکسیفن به درمان سرطان سینه و یا سایر اختلالات کمک می کند.

• جراحی و برداشتن بافت اضافی سینه

در صورتی که بیمار از ظاهر بزرگ سینه خود ناراضی باشد، می تواند تحت جراحی قرار بگیرد.

بزرگ بودن سینه در آقایان می تواند باعث شرمندگی آن ها شود، این احساس کاملا طبیعی است و برای کنار آمدن با این شرایط، بهتر است فرد تحت مشاوره قرار بگیرد.

8 thoughts on “ژنیکوماستی

1. معمولا انتظار عوارض خاصی در بیمار با سلامت مناسب در این روشها وجود ندارد.
      هزینه ها با توجه به نوع جراحی و درجه بندی مراکز جراحی متفاوت است. در معاینات حضوری هزینه دقیق به تناسب هر بیمار به مراجعین عزیز اعلام می گردد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن های کلینیک تماس حاصل نمایید.

1. برآورد هزینه برای هر فرد با توجه به شرایط وی متفاوت خواهد بود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن های کلینیک تماس حاصل نمایید.