لیپوساکشن

لیپوساکشن یکی از روش های کاهش وزن است، اما روش زیبایی با اثرات نامحسوس.
• لیپوساکشن، تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.
• از لیپوساکشن در درمان برخی شرایط پزشکی نیز استفاده می شود.
• عفونت و اسکار از جمله عوارض لیپوساکشن می باشد.

لیپوساکشن چیست؟

افرادی که خواهان انجام لیپوساکشن هستند، باید علاوه بر رسیدن به وزن بدنی ثابت، از وجود چربی در برخی نواحی بدن ناراضی باشند.
این نکته را در نظر داشته باشید که لیپوساکشن، روشی برای کاهش وزن نیست و به درمان چاقی کمک نمی کند.
لیپوساکشن به رفع دائمی سلول های چربی و تغییر فرم بدن کمک می کند، با این حال، بیمار باید بعد از انجام این روش، به رژیم غذایی خود اهمیت بدهد، چرا که احتمال بزرگ شدن سلول های چربی باقی مانده وجود دارد.

دکتر مهدی آریانا دارای بورد تخصصی جراحی – فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان (زیبایی-درمانی- بازسازی) می باشند. راه های برقراری ارتباط با ایشان:

کاربرد لیپوساکشن

از لیپوساکشن عمدتا در بهبود زیبایی ظاهری استفاده می شود. بسیاری از بیماران، با رعایت رژیم غذایی سالم و متعادل، اهمیت دادن به ورزش و تمرینات بدنی و خواب منظم بعد از جراحی، به نتایج بهتری دست خواهند یافت.
لیپوساکشن در مواردی توصیه می شود که فرد با وجود تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی به نتایج دلخواه خود نرسیده باشد. این روش به رفع چربی هایی که با ورزش و رژیم غذایی از بین نمی روند، کمک می کند.
لیپوساکشن به کاهش چربی در نواحی زیر کمک می کند:
– شکم
– پشت بدن
– قفسه سینه
– قسمت داخلی زانو
– گردن و نواحی زیر چانه
– ران ها
– بالای بازوها
لیپوساکشن در افرادی که پوست شان خاصیت ارتجاعی خوبی دارد، قطعا نتایج درخشان تری را به همراه دارد.
افرادی که خواهان انجام این روش هستند، باید بالای هجده سال باشند و از لحاظ بدنی و فیزیکی در شرایط خوبی به سر ببرند. انجام لیپوساکشن به افراد مبتلا به اختلالات سیستم جریان خون، افراد دیابتی و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، توصیه نمی شود.

لیپوساکشن

مزایای لیپوساکشن

لیپوساکشن عمدتا با هدف بهبود زیبایی انجام می شود، اما مزایایی را در درمان برخی شرایط خاص به همراه دارد، از جمله:
– لنف ادم. اختلال مزمنی که با تجمع مایعی به نام لنف در بافت همراه است که منجر به بروز ادم و تورم می شود. این ادم عمدتا در بازوها و پاها مشاهده می شود. لیپوساکشن به درمان تورم و درد ناشی از این اختلال کمک می کند.
– بزرگ شدن سینه در آقایان
– سندروم لیپودیستروفی. تجمع چربی در یکی از قسمت های بدن و فقدان چربی در ناحیه ای دیگر. لیپوساکشن با توزیع مناسب چربی، به بهبود زیبایی ظاهری کمک می کند.
– کاهش وزن شدید بعد از چاقی

روند لیپوساکشن

پیش از لیپوساکشن، انجام یک سری آزمایشات به منظور بررسی سلامت جسمانی ضروری می باشد. از بیمار خواسته می شود، پیش از لیپوساکشن موارد زیر را رعایت کند:
– قطع مصرف آسپیرین و داروهای ضد التهابی، دو هفته پیش از جراحی
– قطع مصرف قرص های پیشگیری از بارداری در خانم ها
– مصرف مکمل های آهن در افراد مبتلا به کم خونی
لیپوساکشن، تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و در حدود یک تا چهار ساعت به طول می انجامد.

عمل لیپوساکشن

تکنیک های لیپوساکشن

لیپوساکشن تامی سنت، که یکی از شایع ترین تکنیک های لیپوساکشن است. در این روش، محلولی استریل (مخلوط آب نمک) به ناحیه مورد نظر تزریق می شود تا چربی برداشته شود. از لیدوکائین به منظور تسکین درد و اپی نفرین به منظور انقباض رگ های خونی استفاده می شود.
– لیپوساکشن خشک، در این روش هیچ گونه مایعی قبل از برداشت چربی تزریق نخواهد شد. این روش امروزه به ندرت استفاده می شود.
– لیپوساکشن به کمک اولتراسوند، در این روش، ارتعاش اولتراسوند منجر به از هم گسیختکی سلول های چربی و برداشت راحت تر آن ها خواهد شد. این روش مناسب برای نواحی مانند سینه آقایان، پشت بدن و نواحی است که قبلا لیپوشاکشن در آن ها انجام شده است.
– لیپولیز لیزری، روشی است با کمترین میزان تهاجم در برداشت چربی های اضافه. در این روش، انرژی لیزر از طریق ایجاد برش کوچک و قرارگیری لوله ظریف، باعث می شود حرارت به سلول های چربی زیر پوست برسد.

اقدامات و مراقبت های بعد از لیپوساکشن

بعد از لیپوساکشن، استفاده از پانسمان الاستیک در ناحیه مورد نظر، جهت حفظ فرم توصیه می شود.
بلافاصله بعد از جراحی، جهت پیشگیری از بروز عفونت، آنتی بیوتیک به بیمار داده می شود.
مصرف داروهای مسکن به تسکین درد و التهاب کمک می کنند.
احتمال مشاهده کبودی و یا بی حس شدن در ناحیه درگیر وجود دارد، که البته کاملا طبیعی بوده و بعد از گذشت چند هفته برطرف خواهد شد.

نتایج لیپوساکشن

نتایج لیپوساکشن به مرور زمان و با رفع التهاب، مشخص می شود. در برخی بیماران، چندین ماه طول می کشد تا فرد به نتیجه دلخواه خود برسد. افرادی که وزن ایده آل خود را حفظ می کنند، قطعا به نتایج بهتری خواهند رسید.
افزایش وزن می تواند باعث تغییر در میزان توزیع و پخش شدن چربی شود. به عنوان مثال، احتمال تجمع مجدد چربی در نواحی مانند ران وجود دارد.