سینه فیبروکیستیک

بیماری سینه فیبروکیستیک که با تغییرات فیبروکیستیک سینه همراه است، نوعی بیماری خوش خیم است که در آن سینه ها حالتی ناصاف پیدا می کنند و در برخی قسمت ها دارای برامدگی هایی می شوند. سینه های فیبروکیستیک هیچ خطر جانی ندارند ولی در برخی موارد می تواند ناخوشایند و ناراحت کننده باشد.

طبق تحقیقاتی که انجام گرفته است بیش از نیمی از زنان در برهه هایی از زندگی خود به بیماری سینه فیبروکیستیک مبتلا می شوند. بسیاری از زنان هیچ علائمی را تجربه نمی کنند.

با اینکه این بیماری هیچ خطری ندارد ولی روش های تشخیص سرطان پستان را با چالش های زیادی روبرو می کند.

سینه فیبروکیستیک

علائم بیماری سینه فیبروکیستیک

در صورتی که به این بیماری مبتلا هستید احتمالاً علائم زیر را مشاهده می کنید:

– تورم
– حساس شدن سینه ها
– درد
– ضخیم شدن بافت سینه ها
– برامدگی در یک یا هر دو سینه

احتمال دارد که یک سینه تورم و برامدگی های بیشتری نسبت به سینه دیگر داشته باشد. علائم این بیماری درست قبل از قاعدگی به دلیل تغییرات هورمونی وخیم تر می شود، ولی در طول ماه هم فرد علائم آزاردهنده ای را تجربه می کند.

برامدگی های سینه فیبروکیستیک از لحاظ سایز در طول ماه تغییر می کند و معمولاً با دست حرکت داده می شود. ولی در برخی موارد در صورتی که بافت های فیبروز اجتماع داشته باشد، برامدگی ها در یک جا تجمع کرده و ثابت می شود.

گاهی اوقات این بیماران دردی را در زیر بازوهای خود تجربه می کنند. برخی زنان ترشحات قهره ای و سبزرنگی از نوک سینه های خود دارند.

در صورتی که ترشح از سینه شفاف، قرمز و حاوی خون باشد، لازم است که سریعاً به پزشک مراجعه کنید زیرا این مورد می تواند نشانه سرطان سینه باشد.

علت سینه فیبروکیستیک

بافت اینگونه سینه ها به دلیل تغییرات هورمونی که در تخمدان ها ایجاد می شود، تغییر می کند. اگر سینه هایی فیبروکیستیک دارید احتمالاً تغییرات شدید تری را به دلیل تغییرات هورمونی تجربه خواهید کرد. به این ترتیب تورم و حساسیت و درد سینه ها بیشتر است.

علائم این بیماری درست قبل از قاعدگی و در طول قاعدگی شدید تر است. شاید برامدگی های سینه باعث ایجاد کیست و تورم در اطراف لوب سینه ها ( غدد تولید شیر در سینه ) شود. همچنین شاید به دلیل رشد بیش از حد بافت فیبری در سینه ها شاهد ضخیم شدن برامدگی های سینه شوید.

کلینیک زیبایی و تخصصی دکتر آریانا جراح سینه با دارا بودن کادری مجرب و مجهزترین دستگاه های روز دنیا، آماده ی ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. راه های برقراری ارتباط با ایشان:

درمان سینه فیبروکیستیک

اکثر زنانی که به سینه های فیبروکیستیک مبتلا هستند نیازی به درمان های تهاجمی ندارند. معمولاً درمان های خانگی برای رهایی از درد و ناراحتی کافی است.

مسکن هایی مانند ایبوپروفن و استامینوفن معمولاً می توانند به طور موثری درد سینه ها را کنترل کنند. همچنین می توان سوتین های حمایتی مناسبی بست تا درد و حساسیت سینه ها کاهش یابد.

برخی زنان از کمپرس های گرم و سرد استفاده می کنند تا علائم بیماری کاهش یابد. استفاده از حوله گرم یا یخ پیچیده در پارچه تمیز هم می تواند برای کنترل درد سینه ها موثر باشد.

منبع : https://www.healthline.com/health/fibrocystic-breast-disease#treatments